سئو تکنیکال به صورت تخصصی
سئو تکنیکال چیست؟ چک لیست 16 مرحله ای Technical SEO برای تازه کارها
این ابزارها که هرکدام ویژگیها و کارکردهای منحصر به فردی دارند، به شما این امکان را میدهند که عملکرد سایت خود را بهبود بخشیده و آن را در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار دهید. ما قبلاً در مقالهای با عنوان ابزارهای سئو لیست کاملی از ابزارهایی که هر متخصص سئو باید آنها را بشناسد به شما معرفی کردهایم که بد نیست به آن هم نگاهی بیاندازید. بسیاری از صاحبان سایتها اهمیت سئوی داخلی (on page seo) و محتوا را میدانند اما سئوی فنی را چون پیچیده به نظر میرسد، نادیده میگیرند. سئوی تکنیکال در حقیقت موضوع بسیار مهمی است، چون به موتورهای جستجو کمک میکند سایت شما کراول کنند و به آن در صفحه نتایج جستجو رتبه دهند. لاگ فایلها گزارشی از درخواستهای ارسال شده به سرور هستند و میتوانند اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه کدام صفحات توسط کراولرها خزیده میشوند و تعداد دفعات خزیدن آنها را ارائه میدهند. علاوه بر این، بررسی لاگ فایل میتواند به شناسایی مسائلی مانند خطاهای خزش، خطاهای سرور و مشکلات محتوای تکراری کمک کند.
سئو تکنیکال یعنی اینکه کاری کنی موتورهای جستجو مثل گوگل راحتتر بتونن سایتت رو پیدا کنن، صفحاتت رو بررسی کنن و در نهایت بهشون رتبه بدن. علاوه بر این، سئو تکنیکال کمک میکنه تجربه کاربری (UX) بهتری داشته باشی؛ یعنی سایتت سریعتر بشه و راحتتر برای کاربرها قابل دسترس باشه. اگر شما در وب سایتتان صفحه ای داشته و آن را حذف کنید، حالا آدرس آن تبدیل به یک صفحه 404 میشود که این موضوع به شدت برای سئو سایتتان مضر است. با ریدایرکت کردن یک آدرس، کاربران و ربات های موتور جستجو بعد از ورود به آن، به صورت خودکار به صفحه مورد نظر شما، که میتواند صفحه مرتبط به آن یا صفحه اصلی سایت باشد، منتقل میشوند. برای بهینهسازی سایت با استفاده از سئو technical باید از نقشه سایت استفاده کنید.
توصیه میشود ساختار سایت به گونهای باشد که کاربر بتواند حداکثر با 3 کلیک به مقاله یا صفحه مدنظر خود برسد. در این بخش بهتر است از علم Information Architecture یا سازماندهی اطلاعات در وب سایتها استفاده کنید. سایتی که با فرمت AMP ساخته شود، در گوشی های موبایل عملکرد و سرعت بهتری دارد به همین دلیل گوگل به سایت هایی که از این فرمت استفاده میکنند رتبه بالاتری میدهد. به همین دلیل در بهینه سازی سئوی تکنیکال باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. وقتی صفحاتی حذف شوند یا آدرس آنها تغییر کند، کاربران با مراجعه با آن صفحات با خطای ۴۰۴ مواجه می شوند. این صفحات به غیر از اینکه باعث افزایش نرخ خروج کاربر از سایت می شوند، بر روی سئوی سایت هم تاثیر می گذارند.
این امر تأخیر را کاهش میدهد و فناوری را سریعتر میکند، برخلاف پردازش ابری که به مراکز داده متمرکز متکی است و برای بسیاری از کاربران کارآمدتر است. جالب است بدانید که هر ریدایرکت از نوع 301 می تواند تا چند ثانیه طول بکشد. این مورد در ریدایرکت های چندلایه ممکن است زمان بیشتری گرفته و کاربر را معطل کند؛ بنابراین لازم است برای رفع مشکل ریدایرکت ها و جلوگیری از کند شدن سرعت سایت خود حتما اقدام کنید. شما کاربران می توانید از مقاله معرفی انواع ریدایرکت برای آشنایی بیشتر با عملکردهای آن بهره ببرید. تمام داده ها و کش وب سایت خود را در مرورگر پاک کرده و یا از یک کامپیوتر دیگر وارد سایت خود شوید.
اما در مقابل اگر در سایت خود اشتباهات فنی جدی مرتکب شوید و از سئو تکنیکال استفاده نکنید، ممکن است برای شما گران تمام شود. بطور کلی، سئو فنی یا سئو تکنیکال مهم است؛ زیرا اساساً تضمین میکند که وب سایت شما به راحتی قابل پیمایش است و عاری از هرگونه مشکل فنی است که مانع از درک و رتبه بندی آن توسط موتورهای جستجو میشود. برای جذب ترافیک ارگانیک و تبدیل آن ترافیک به مشتری باید سئو فنی را پیاده سازی کنید. سئو تکنیکال شامل اقداماتی است که سایت را به یکی از مهم ترین اهداف خود، یعنی کراول و ایندکس شدن توسط موتورهای جست و جو می رساند. فراموش نکنید که رعایت یا عدم رعایت اصول سئو تکنیکال، به تنهایی می تواند باعث شود که یک سایت رتبه بالا داشته باشد و یا اصلا رتبه ای نداشته باشد!
با وجود محبوبیت آنها در گذشته، نقشههای تصویری دیگر نباید در طراحی وب استفاده شوند. نقشههای تصویر نه تنها بی جهت پیچیده هستند، بلکه میتوانند زمان بارگذاری صفحه را افزایش دهند و کاربران را گیج کنند. به مجموعه تکنیک هایی که درون سایت شما برای بهینه سازی جنبه های مختلف آن انجام می شود، سئو داخلی می گویند. از آنجایی که بخش عمده سئو داخلی مربوط به محتوا است، پیشنهاد می کنیم حتما آموزش تولید محتوا و روش های بهینه سازی آن را یکبار برای همیشه بیاموزید. شما کاربران می توانید برای تقویت سئو داخلی سایت خود، علاوه بر خدمات سئو مجموعه ما، از خدمات سفارش تولید محتوا به صورت کاملا بهینه سازی شده استفاده کنید. در حالی که کمتر از آن استفاده میشود، یکی از تاثیرگذارترین پیاده سازیهایی است که میتوانید برای وب سایت خود انجام دهید.
به عنوان نمونه؛ در قدم سوم این مقاله به شما گفتم با کمک تنظیمات وردپرس، اجازه دسترسی ربات های موتور جستجو به سایتتان را بدهید. قبلا در یک مقاله 6 هزار کلمه ای 32 راهکار برای افزایش سرعت سایت را به شما معرفی کرده و آموزش دادم. پیشنهاد میکنم برای بهینه سازی سرعت، وسواس به خرج ندهید و در این ابتدای کار، راهکارهایی که انجامش برایتان آسان است را پیاده سازی کنید. برای مطالعه، به مقاله افزایش سرعت سایت مراجعه کنید؛ دقت کنید که اغلب راهکارهای این مقاله به کمک افزونه ها وردپرسی قابل انجام است و نیازی نیست که بابتشان نگران باشید. چرا مهم است؟ هدر اصلی متاتگ ها اطلاعات ضروری برای موتورهای جستجو فراهم می کنند و اگر این تگ ها به درستی تعریف نشده باشند، صفحات شما در رتبه بندی نتایج جستجو آسیب می بینند. با افزایش استفاده از دستگاه های موبایل، اهمیت طراحی سایت هایی که در تمام دستگاه ها به خوبی نمایش داده شوند، افزایش یافته است.
گوگل سرچ کنسول یکی از بهترین ابزارهای گوگل برای تیمهای بازاریابی محتوا است و تعدادی ویژگی عالی را در مورد رتبهبندی بهتر وبسایت شما در اختیار گوگل قرار میدهد. دادههای این ابزار اغلب بسیار دقیقتر از Google Analytics و دیگر ابزارهایی همچون Ahrefs و Semrush هستند. این ابزارها بسته به نیاز و بودجه، می توانند در تحلیل و بهینه سازی فنی سایت شما مؤثر باشند. استفاده ترکیبی از این ابزارها بهترین نتیجه را برای سئو تکنیکال فراهم می کند. افزایش بازدید سایت باعث میشود که در میان رقبا در موتور جستجوی گوگل، سایت شما در نتایج اولیه نمایش داده شود. با انجام این کار، زمانی که افراد درباره موضوعات حوزه کسب و کار شما سرچ میکنند، سایت شما در سایتهای اولیه نمایش داده میشود و احتمال این که آنها روی سایت شما کلیک کنند، بسیار بالاست.
از سوی دیگر، برای آنکه نرخ فرار (Bounce Rate) کاربران را کاهش داده و افراد بیشتری را برای سایت خود جذب کنید، می بایست سرعت سایت را بیشتر نمایید. سایت های سریع، تجربه کاربری بسیار خوبی را برای کاربر ایجاد می کنند که به ایجاد یک ذهنیت مثبت از سایت و برند شما و افزایش اعتماد وی کمک خواهد کرد. فایل robot.txt پسوند فایلی است که به رباتهای موتورهای جستجو می گوید کدام صفحات سایت شما را بخزند. بهینهسازی فایل robots.txt برای هدایت خزندهها به بهترین و مرتبطترین اطلاعات شما، راهی عالی برای بهبود رتبهبندی نتایج موتور جستجو و افزایش ترافیک به سایت شما است. سرعت لود شدن صفحات سایت یکی از معیارهای مهم رتبهبندی وبسایتها از نظر گوگل است. بهینه سازی سرعت سایت یکی از نکات سئو تکنیکال است که بیشتر به زیر ساخت وب سایت شما مرتبط است.
برخی از عوامل همانند سرعت بارگذاری صفحه و یا میزان سازگاری وب سایت با گوشی همراه، بر اساس تجربه کاربر است. سایر عوامل و فاکتورهای رتبه دهی به رباتهای موتورهای جستجو کمک می کند تا درک کنند که صفحات شما در مورد چه موضوعی است و چه ساختاری دارد. در پاسخ به این سوال که سئو تکنیکال چیست باید بگوییم، سئو فنی یا سئو تکنیکال به بهبود جنبههای فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو اشاره دارد. در واقع سئو تکنیکال فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای کمک به موتورهای جستجو مانند گوگل است که صفحات شما را پیدا کرده، بخزند، درک کنند و فهرست کنند. سایتهایی که با موفقیت برای SEO فنی بهینه شدهاند، تجربه کاربری دلپذیری را با زمان بارگذاری سریع و لینکهای قابل اعتماد و حاصل از یک آموزش سئو خارجی اصولی را ارائه میدهند. ضمن ارائه خدمات سئو، طراحی سایت فروشگاهی و خدمات طراحی سایت، شما را در زمینه سئو تکنیکال و اصول آن راهنمایی میکند.
دقت کنید که آدرس سایت شما بدون HTTPS و با HTTPS میتواند برای گوگل به عنوان دو سایت متفاوت شناخته شود. اسکیما انواع مختلفی دارد که از میان آن میتوان به rich snippet، rich result، rich cards و … اشاره کرد. برای استفاده از اسکیما بر روی سایت خود دقت داشته باشید که باید حتما باید آن را بر روی صفحات مختلف سایت خود شخصیسازی کنید. این گزارش تمام لینکهای خراب در حال حاضر سایت شما را نشان خواهد داد. وقتی این پیوندها را شناسایی کردید، آنها را تغییر مسیر داده، بهروزرسانی کرده یا به طور کامل حذف کنید.
موبایلفرندلی بودن یعنی اینکه سایتت باید روی همه دستگاههای موبایل به خوبی نمایش داده بشه، محتوای اون به درستی مقیاسبندی بشه و دسترسی به همه بخشها راحت باشه. صفحات یتیم یا Orphan Pages به صفحاتی گفته میشه که هیچ لینکی از هیچ جای سایت به اونها وجود نداره. یعنی یه صفحهای تو سایتت هست که نه توی منوها، نه توی محتواهای دیگه، و نه هیچجای دیگهای بهش لینک ندادی. 2) از دادههای ساختار یافته که به رباتهای موتورهای جستجو میکند تا متوجه موضوع شود استفاده نمایید. با این حال، اگر ترجیح می دهید نسخه مورد نظر URL خود را تنظیم کنید، می توانید این کار را از طریق تگ کنونیکال یا canonical tag انجام دهید.
گوگل و دیگر موتورهای جستجو، میخواهند بهترین خروجی را به کاربران خود ارائه دهند و سر این مسئله به شدت با هم در رقابت هستند. اینجوری است که روبات های گوگل سایت ها را به شیوه های مختلف و بر اساس فاکتورهای زیادی ارزیابی میکنند. بخش های دیگر شامل این میشود که ربات ها، محتوای شما را درک کرده و بهترین اینتنت کاربر را از میان آن ها انتخاب کنند. پس بهبود جنبه های فنی باعث میشود کراولرها (Crawler) در سایت شما به راحتی کراول (Crawl) و آن را درک کنند. سئو تکنیکال نقش بسیار مهمی در بهبود دیدهشدن وبسایت در موتورهای جستجو و افزایش ترافیک ارگانیک دارد. با اجرای بهینهسازیهای فنی مختلف میتوانید از رتبهبندی بهتر در نتایج جستجو بهرهبرداری کنید و تجربه کاربری بهتری به مخاطبان ارائه دهید.
بهینه سازی ساختار سایت به غیر از فایده ای که برای کاربر دارد برای گوگل و بقیه موتورهای جستجوگر هم لازم است. واقعیت این است که خزنده های گوگل توانایی زیادی در پیدا کردن صفحات جدید وبسایت شما ندارند و این شما هستید که باید برای دیده شدن صفحاتتان به آنها کمک کنید. وقتی دامنه مورد نظر خود را انتخاب میکنید، به موتورهای جستجو میگویید که آیا ترجیح میدهید نسخه www یا غیر www سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود. به عنوان مثال، شما ممکن است را به عنوان دامنه منتخب وب سایت خود انتخاب کنید. این امر به موتورهای جستجو امکان میدهد كه نسخه www سایت شما را در اولویت قرار دهند و همه كاربران را در آن URL هدایت كنید. در غیر این صورت موتورهای جستجو با این دو نسخه به صورت سایتهای جداگانه برخورد میکنند و در نتیجه ارزش سئویی آن صفحه پراکنده میشود.
حال که با فایلهای log آشنا شدید، بهتر است کاربرد آن در سئو را نیز بدانید. فایل log فایلی است که حاوی اطلاعاتی مانند درخواستهای سرور، زمان و مکان درخواستها، آی دی کاربر و URL درخواست شده هستند. فشردهسازی اندازه تصاویر و همچنین فایلهای CSS ، HTML و JavaScript را انجام دهید، بنابراین فضای کمتری اشغال میشود و سایت سریعتر بارگذاری میگردد. پس از تنظیم SSL، باید صفحات غیر SSL را از http به https انتقال دهید. برای این کار باید به اصطلاح صفحات قدیم را به صفحات جدید ریدایرکت (redirect) کرد.
زیرا موتورهای جستجو بیشتر از کاربران این صفحات را می بینند و رتبه سایتی که دارای لینک های خراب و شکسته باشد را به شدت پایین می آورند. معمولاً تاثیرات تغییرات سئو تکنیکال رو بعد از چند هفته تا چند ماه میتونی ببینی. گوگل به مرور زمان سایتت رو خزش و ایندکس میکنه و تغییرات بهینهسازی رو در نتایج جستجو اعمال میکنه. اگه صفحه سایتت خیلی سنگین باشه، زمان زیادی طول میکشه تا بارگذاری بشه و کاربر احتمالاً وسط کار بیخیال میشه و سایتت رو ترک میکنه. اندازه صفحات وب سایتت تأثیر مستقیمی روی سرعت بارگذاری داره و هرچی سبکتر باشن، سایتت سریعتر برای کاربران و گوگل لود میشه. تصور کن گوگل یه آدمه و توی یه مهمونی شلوغه که کلی اطلاعات از همه طرف بهش میرسه.
URLهای کوتاه و توصیفی همچنین باعث جذب کاربران و موتورهای جستجو میشوند. درج کلمات کلیدی مناسب در URL هم میتواند ارزش سئوی آن را افزایش دهد. 2 سال پیش یکی از دوستانم تصمیم گرفت فروشگاه فیزیکیاش را جمع کند و وارد دنیای کسبوکار آنلاین شود. بعد از راهاندازی سایت و انجام اقدامات اولیه، به کمک یک نویسنده شروع کرد به تولید محتوا و انصافاً هم محتواهای جذاب و خوبی در وبسایتش بارگذاری میکرد. حدود 3 ماه که از این موضوع گذشته بود یک روز با من تماس گرفت و خواست وب سایتشان را بررسی کرده و دلیل اینکه در نتایج گوگل دیده نمیشود را پیدا کنم.
شما می توانید با هر زبانی حتی زبان فارسی با گوشی خود حرف بزنید و خواسته خود را مطرح کرده و گوشی شما برایتان داده های مرتبط را از وب می یابد. وب سایتی که به صورت صحیح سئو تکنیکال را انجام داده باشد، مشکلی در روند خزش سایت خود مشاهده نخواهد کرد. تمام صفحات سایت به صورت پیوسته و در مدت زمان چند ساعت تا چند روز ایندکس شده و در گوگل نمایش داده می شوند. اگر بخواهیم یک افزونه را برای اجرای سئو تکنیکال در سایت معرفی کنیم، بدون شک باید به افزونه یوآست سئو (Yoast SEO) اشاره کنیم. این افزونه از قدرتمدترین افزونه های وردپرس است که بسیاری از گزینه های لازم برای پیاده سازی سئو تکنیکال را در اختیار کاربران قرار می دهد.
سئو تکنیکال موارد ساختاری و فنی بسیاری را شامل می شود که در بهبود عملکرد سایت و افزایش رتبه و اعتبار آن نزد گوگل تاثیر گذار است. در نتیجه به شما پیشنهاد می کنم قبل از به کار بردن هر تکنیکی در سئوی تکنیکال با یک متخصص سئو مشورت کنید تا مشکلی برای سایتتان ایجاد نشود و با افت رتبه مواجه نشوید. نقشه سایت یا sitemap یک فایل شامل کدهای XML است که در ریشه هاست وبسایت قرار میگیرد و برای موتورهای جستجو مانند یک نقشه راه عمل میکند که آدرس تمام صفحات سایت شما را به آنها معرفی میکند. با کمک این لیست از صفحات سایت، دیگر موتورهای جستجو در هنگام ایندکس کردن، هیچ محتوای مهمی را از قلم نمی اندازند. کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، میتواند همزمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد.
برای این منظور، اندازه فایلها را به حداقل برسانید، تصاویر را بهینه کنید، از کش مرورگر استفاده کنید و همچنین از شبکههای تحویل محتوا (CDN) برای بهبود سرعت وبسایت خود کمک بگیرید. فشردهسازی فایلهای CSS و جاوا اسکریپت و استفاده از شیوههای کد نویسی کارآمد نیز میتواند کمککننده باشد. اجرای بهترین شیوهها در سئو داخلی و تکنیکال میتواند منجر به نتایج بهتر موتورهای جستجو و افزایش اعتبار سایت شود. با ترکیب مولفه های سئو فنی با محتوای ارزشمند و طراحی کاربرپسند، میتوان یک استراتژی جامع سئو برای جذب مشتریان بالقوه بیشتر و بهبود تجربه کلی کاربر ایجاد کرد. سئو فنی به بهبود سرعت، امنیت و ساختار سایت کمک می کند، که همگی بر تجربه کاربری تأثیر مستقیم دارند. چرا مهم است؟ موتورهای جستجو سایت هایی را که تجربه کاربری بهتری ارائه می دهند، در اولویت قرار می دهند.
از جمله این افزونه ها عبارتند از افزونه breadcrumb و همینطور خود افزونه yoast seo. دقت کنید که بردکرامب ها انواع مختلفی دارند و صرفا به یک نوع محدود نمیشوند. اما در مرحله اول، باید بردکرامب آدرس صفحات سایت را با کمک همین افزونه های گفته شده فعال کنید. بردکرامب یا نان ریزه، همان لینک هایی هستند که در بالای هر صفحه به کاربر نشان میدهند که الان دقیقا در کدام بخش از سایت قرار دارد. علاوه بر این شما باید در دادن لینک های داخلی به این صفحات هم کمی وسواس به خرج داده و اهمیت زیادتری به آنها بدهید.
بودجه خزش به میزان زمان و منابع تخصیص یافته از سوی موتورهای جستجو برای خزش در یک صفحه است. کراولرهای موتورهای جستجو، دارای منابع محدودی از منابع و زمانی هستند که میتوانند به وبسایتها اختصاص دهند. بهینه سازی سایت برای بودجه خزش، میتواند کمک کند تا این کراولرها به طور بهینه و با صرف زمان کمتری در صفحات بخزند. سئو تکنیکال، یکی از دو بخش اصلی سئو (بهینهسازی موتورهای جستجو) است که بر روی جنبههای فنی وبسایت تمرکز دارد. این روش سعی دارد با بهینهسازی عوامل فنی وبسایت، موتورهای جستجو را در اندیشیدن بهبود رتبهبندی و نمایش وبسایت در نتایج جستجو به کمک بیاورد. سئو تکنیکال در واقع به موتورهای جستجو کمک میکند به بهترین شکل ممکن از محتوا و ساختار وبسایت استفاده کنند.
این لینکها مثل درهای بستهای هستن که هیچ جایی نمیبرنت و همین کلی تجربه کاربری رو خراب میکنه. علاوه بر این، گوگل هم از این موضوع خوشش نمیاد و میتونه به رتبه سایتت توی نتایج جستجو آسیب بزنه. میدانید بازدید کننده وبسایت تا چه مدت منتظر بارگذاری صفحات خواهد بود؟ در بهترین حالت شش ثانیه زمان دارید. برخی آمارها نشان دادهاند که با افزایش سرعت بارگذاری سایت به بیش از ۵ ثانیه، نرخ پرش (bounce rate) به میزان ۹۰ درصد افزایش میابد. بنابراین نه تنها سرعت سایت برای تجربه کاربر مهم است بلکه این یک عامل رتبه بندی نیز هست.
ابزاری رایگان از گوگل برای بررسی سرعت بارگذاری و بهینه سازی عملکرد سایت. اولین قدم در سئو تکنیکال (Technical SEO)، شناسایی مشکلات و نواقص وب سایت است. این کار با استفاده از ابزارهایی مانند Google Search Console، Screaming Frog، و Ahrefs انجام می شود. کنسول جستجو همچنین میتواند اجرای طرحواره و پایبندی Core Web Vitals را در سراسر سایت شما بررسی کند. بهترین قسمت؟ گوگل این ابزار را به صورت رایگان ارائه می کند، بنابراین وب سایت خود را تایید کنید. چند ویژگی کلیدی برای یک وب سایت بهینه شده فنی یا سایت پیرو سئو تکنیکال وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد هر یک چه ویژگیهایی را شامل میشوند.
این بخش از سئو با هدف بهبود تعامل موتورهای جستجو با وب سایت انجام می شود تا صفحات به راحتی خزیده (Crawled)، نمایه سازی (Indexed)، و رتبه بندی (Ranked) شوند. محتوای تکراری به حالتی اشاره دارد که یک محتوا در چندین صفحه وجود داشته باشد. در سئو تکنیکال، محتوای تکراری میتواند با گیج کردن موتورهای جستجو و هدر دادن بودجه خزش در صفحات نامرتبط، بر ایندکس شدن تأثیر منفی بگذارد. هنگامی که موتورهای جستجو محتوای تکراری را پیدا میکنند، باید تصمیم بگیرند که کدام نسخه از محتوا را ایندکس کرده و در نتایج جستجو نشان دهند که میتواند حضور محتوای اصلی را کمرنگ کند. یک وبسایت با ساختار مناسب به کراولرها کمک میکنند تا بتوانند به راحتی تمام صفحات موجود در سایت را بررسی و کراول کنند.
وقتی این کدها را بهینه کنید قطعا ربات ها بهتر مفهوم صفحات شما را درک می کنند و آنها را راحت تر ایندکس می کنند. چرا بهینهسازی تصاویر مهمه؟ تصاویر با حجم بالا باعث میشن که سایتت خیلی کند بارگذاری بشه و این یعنی کاربرها حوصلهشون سر میره و سایت رو ترک میکنن. علاوه بر این، گوگل به سایتهایی که سریعتر لود میشن، رتبه بهتری میده. Core Web Vitals مجموعهای از معیارهای مهمه که گوگل برای سنجش کیفیت تجربه کاربری (UX) ازشون استفاده میکنه. اگه این معیارها رو بهبود بدی، هم گوگل خوشحال میشه و هم کاربرها راحتتر توی سایتت میچرخن. موتورهای جستجو مثل گوگل از رباتهایی به اسم "کراولر" استفاده میکنن تا محتوای سایتها رو پیدا کنن (به این میگن خزش) و بعد اونها رو به دیتابیس خودشون اضافه کنن (که بهش ایندکس میگن).
به عنوان مثال، اگر شما یک سایت فروش محصولات دیجیتال هستید، نمیتوانید صفحه “خرید موبایل” را با مقاله و متن سئو کنید. این صفحه ای است که باید روی یک دسته بندی از محصولات موبایل شما سئو شود، دقیقا مشابه کاری که دیجی کالا یا سایت های دیگر کرده اند. سرمایهی بزرگ فرامهام؛ رضایت مشتریان و رونق کسبوکارهای اینترنتی است. سئو داخلی از آن دست مهارتهاییست که برای متخصص شدن در آن، میبایست منابع آموزشی دقیق و به روز در اختیار داشته باشید. تیم نوین سعی کرده است به روزترین و مفیدترین آموزشهایی که برای یادگیری سئو داخلی احتیاج دارید را در اختیار شما قرار دهد.
این پروتکل میتواند به روباتهای وب اجازه دهد یا اجازه ندهد که بخشهایی از سایت شما را بررسی کنند. اگر می خواهید از ایندکس شدن سایت های خود جلوگیری کنید، از یک متا ربات noindex استفاده کنید. ممکن است بخواهید برخی صفحات خود را ایندکس نکنید و دسترسی کراولر را به طور کلی مسدود کنید. برای انتخاب بهترین شرکت سئو سایت، ابتدا باید بدانید که کدام شرکتها در این حوزه تجربه و اعتبار کافی دارند. انتخاب شرکت سئو مناسب برای بهینهسازی سایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این انتخاب تأثیر مستقیمی بر رتبهبندی سایت، جذب ترافیک و موفقیت شما در دنیای دیجیتال خواهد داشت. در ادامه، به معرفی 5 شرکت تخصصی سئو سایت میپردازیم که توانستهاند در این حوزه موفقیتهای چشمگیری به دست آورند.
نقشه سایت با فرمت XML به رباتهای موتورهای جستجو ساختار سایت شما و ارتباطات آن را نشان میدهد. در تصویر زیر بخش مربوط به نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول نشان داده شدهاست. هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبهی بهتری را به مقالهها و محتوای یک سایت اختصاص دهند. با بهینه سازی زیرساخت وب سایت و حذف نقاط اصطکاک که مانع خزیدن و نمایه سازی میشوند، سئو تکنیکال زمینه را برای موفقیت آمیز بودن تلاش های دیگر مانند ایجاد محتوا و لینک سازی فراهم خواهد کرد. ساده بگوییم که XML Sitemap لیستی از تمام صفحات سایت شما است که به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت شما عمل میکند.
اطلاعات شناسایی شده توسط رباتها ذخیره میشوند و مانند کتاب در کتابخانه به صورت طبقهبندی شده نشانهگذاری یا ایندکس میشوند. سئوی تکنیکال، استراتژی محتوا و استراتژی لینکسازی همه در کنار یکدیگر به رتبه گرفتن سایت شما کمک میکنند. تکنیکال سئو بزرگترین بخشی است که میتواند تفاوت یک سایت با رتبه بالا و سایتی که هیچ جایگاهی در گوگل ندارد را تشکیل دهد. جز این، از مهمترین بخش های دیجیتال مارکتینگ است که رعایت آن از ابتدا به سرعت رشد کسب و کار شما کمک خواهد کرد. سئو تکنیکال آسان نیست، اما به زبان ساده توضیح خواهیم داد که به چه جنبه هایی باید (از توسعه دهنده خود بخواهید) هنگام کار بر روی پایه فنی وب سایت خود، به تمام موارد توجه داشته باشید. طراحی سایت میتواند از ابتدا به شکلی بهینه باشد که از نظر سئو فنی در بهترین شرایط قرار گرفته و کار سئو کار را راحت کند.
صرفنظر از نوع وبسایتی که دارید، انجام اقدامات پیشگیرانه مانند برخورد صحیح با محتوای تکراری و بهینهسازی برای جستجوی صوتی میتواند دید وبسایت شما را در SERP ها بسیار بهبود ببخشد. علاوه بر این، استفاده از ابزارهایی مانند Google Search Console و Ahrefs به شما این امکان را میدهد که ROI تلاشهایتان را در حین هدایت ترافیک هدفمند به سایتتان اندازهگیری کنید. رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند میتواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه ۱ و رقابت با سایت های قدیمیتر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید. فعالیت در شبکههای اجتماعی، فرومهای تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بکلینک، خرید رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحاً سئو خارجی یا SEO Off-page مینامیم. کارا بودن سایت وردپرسی، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینهسازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو تکنیکال مینامیم. برای شروع فعالیتهای مرتبط با بازاریابی محتوا پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.
حالا که می دانید مهم ترین مراحل سئو تکنیکال چیست، کافیست دست به کار شوید تا وب سایت خود را از لحاظ فنی، به بهینه ترین شکل ممکن تبدیل کنید. XML Sitemap یک فایل XML است که تمام صفحات یا پست های موجود در وب سایت را لیست می کند. اما کاربرد سایت مپ XML در سئو تکنیکال چیست؟ موتورهای جست و جو از این فایل ها به عنوان راهنمای داخل سایت استفاده می کنند. این فایل را به کمک ابزارهای سئو مانند گوگل سرچ کنسول می توانید برای گوگل ارسال کنید. داده های ساختار یافته (Structured Data) در چند سال اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند.
منوهای Breadcrumb یک گزینه ناوبری اضافی هستند که ممکن است به افزایش قابلیت استفاده سایت شما و ارتقای رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو کمک کنند. دامنه ترجیحی یک نکته ساده SEO است که میتواند سازگاری سایت شما با خزندههای موتور جستجو را تا حد زیادی افزایش دهد. بهروزرسانی تنظیمات دامنه دلخواه شما میتواند به Google کمک کند تا بفهمد کدام یک از صفحات وب شما برای خزیدن مناسبتر است. به عنوان مثال، گوگل، و website.com را به عنوان دو سایت متفاوت تفسیر میکند و میتواند آنها را به عنوان محتوای تکراری اشتباه بگیرد. برای بهبود بهینه سازی فنی وب سایت خود، حتما تنظیمات دامنه دلخواه خود را در گوگل به روز کنید. بله، هر سایتی که میخواد در گوگل و دیگر موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیره، نیاز به سئو تکنیکال داره.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری